Strona 1 z 2

Przejazd przez rondo

: 01 mar 2016, 09:45
autor: Scelena
Szybki i skuteczny poradnik jak sobie radzić z rondami, czyli skrzyżowaniami o ruchu okrężnym,

Obrazek

Re: Przejazd przez rondo

: 01 mar 2016, 18:20
autor: sporsil56
O rondo jest w Przeźmierowie pod Poznaniem. Tylko nie ma pasa na zawracanie czyli na obrazku jest ,to pas koloru niebieskiego. Ostatnio miałam okazję nim jechać. W sumie ,to rondo znam dobrze i jestem mam dwa razy w m-cu być na nim. Miałam jedno zdarzenie . Otóż zmieszałam na lotnisko Ławica i jechałam pasem czerwonym, Oczywiście udało mnie włączyć kierunkowskaz w lewo i chciałam wjechać na prawy pas po wyjechaniu z ronda. Lecz za sobą usłyszałam klakson. Kierowca z kierunku ronda z nad przeciwko chciała skręcić w prawo i moim zdaniem ja będąc na rondzie miałam pierwszeństwo wyjazdy z ronda niż ten kierowca ,który chciał skręcić w prawo w kierunku Ławica.
Kto zna ,to rondo będzie wiedział o co mi chodzi. :-)

Re: Przejazd przez rondo

: 01 mar 2016, 18:22
autor: sporsil56
Ojej może przy wjeździe na pas musiałabym włączyć kierunkowskaz w prawo. :-)

Re: Przejazd przez rondo

: 01 mar 2016, 18:52
autor: Scelena
Mój syn Filip ( dopiero co zdał prawko ) zawsze się denerwuje , że kierowcy nie dają kierunkowskazów przed wcześniejszym zjazdem i on musi czekać :)

Re: Przejazd przez rondo

: 01 mar 2016, 19:10
autor: sporsil56
Tak ,to prawda wiem jak ,to jest. :-) co do mojego pytania odnośnie ronda czy dawać kierunkowskaz w prawo przy wyjeździe w ronda ,to w/g mnie formalność i oczywista sprawa tylko logika bywa czasami złudna. Skręcam w lewo jestem na pasie lewym na rondzie ,to po co mam dawać sygnał w prawo. Ale jak już przejadę trochę rondo i jestem na rondzie ,to daje sygnał ,że skręcam w prawo.

Re: Przejazd przez rondo

: 01 mar 2016, 19:18
autor: Scelena
sporsil56 pisze:czy dawać kierunkowskaz w prawo przy wyjeździe w ronda
<yes> To własnie o to Filip tak się wnerwia . On chce się włączyć do ruchu , ale musi czekać bo nie wie czy kierowca pojedzie prosto czy skręca.
sporsil56 pisze:jestem na rondzie ,to daje sygnał ,że skręcam w prawo.
<yes>

Re: Przejazd przez rondo

: 01 mar 2016, 19:25
autor: grochu71
Tak powinno być. Sygnalizuj zjazd. Nie bylo by korków na wjeździe. Amen. Brawka Waćpaniom. :)

Re: Przejazd przez rondo

: 01 mar 2016, 19:28
autor: sporsil56
grochu71 pisze:Tak powinno być. Sygnalizuj zjazd. Nie bylo by korków na wieździe. Amen. Brawka Waćpaniom. :)
Czyli sprawa załatwiona . :-)

Re: Przejazd przez rondo

: 02 mar 2016, 08:49
autor: SylVWia
Oj, co ja się namacham i nawyzywam na tych co zjeżdżają z ronda bez sygnalizowania... :niegrzeczny:
Ze mnie taki nerwus za kierownicą ;)

Re: Przejazd przez rondo

: 02 mar 2016, 11:06
autor: sporsil56
SylVWia pisze:Oj, co ja się namacham i nawyzywam na tych co zjeżdżają z ronda bez sygnalizowania...
Ze mnie taki nerwus za kierownicą
No ,to będę się pilnowała ,bo mogę na ciebie trafić. <yes>

Re: Przejazd przez rondo

: 02 mar 2016, 11:21
autor: SylVWia
sporsil56 pisze:
SylVWia pisze:Oj, co ja się namacham i nawyzywam na tych co zjeżdżają z ronda bez sygnalizowania...
Ze mnie taki nerwus za kierownicą
No ,to będę się pilnowała ,bo mogę na ciebie trafić. <yes>
"Swoim" wybaczam <yes> <okok> hihi

Z reguły ;)

Re: Przejazd przez rondo

: 02 mar 2016, 12:16
autor: BogdanK
Te zasady poruszania się po rondzie są prawidłowe, ale wielu kierowców się do niech nie stosuje (powodując tym samym korki). Kierowcy wiedzą, że jadąc skrajnym prawym pasem na rondzie zawsze mają pierwszeństwo i zjeżdżając z ronda obojętnie którym zjazdem zawsze mają pierwszeństwo (wiele rond ma tylko dwa pasy). Takie zachowanie tych kierowców nie jest łamaniem przepisów ruchu drogowego, a to co jest pokazane na obrazku (w pierwszym poście) to zalecania, żeby przejazd przed rondo odbywał się płynnie. Ci co stosują się do tych zaleceń muszą przed zjazdem z ronda ustąpić pierwszeństwa tym, którzy jadą po ich prawej stronie.

Re: Przejazd przez rondo

: 24 maja 2016, 07:35
autor: Scelena
Obrazek


Zakręcone skrzyżowanie - Naucz się jeździć po rondzie

Wielu kierowców boi się rond, bo obowiązujące na nich zasady ruchu są dla nich niezrozumiałe

Niepotrzebnie! Ronda, niezależnie od tego, czy potraktujemy je jako jedno skrzyżowanie, czy kilka następujących po sobie krzyżówek, umożliwiają najbezpieczniejszy skręt w drogę poprzeczną!

Jeśli przed rondem nie ma znaku A-7, zastosuj regułę prawej ręki. Niemal przed każdym rondem w Polsce oprócz znaku C-12 ustawiony jest także A-7.

Oznacza to, że pierwszeństwo mają ci, którzy już są na rondzie. W sytuacji, gdy znaku A-7 nie ma, stosujemy po prostu regułę prawej ręki: masz pierwszeństwo na wjeździe na rondo, ale przy najbliższym zjeździe musisz przepuścić tych, którzy na nie wjeżdżają.

Gdy na rondzie są dwa pasy, a chcesz jechać w lewo, zajmij lewy pas. Jeśli na dojeździe do ronda są dwa pasy ruchu, to zamierzając skręcić w lewo lub zawrócić, wjedź na lewy pas! Dopiero na skrzyżowaniu zmień pas na prawy, a potem zjedź z ronda. Na prawym pasie ustaw się tylko wtedy, gdy planujesz skręcić w prawo lub zamierzasz jechać prosto.

Zmieniasz pas? Ustąp pierwszeństwa tym, którzy już na nim są! Do większości kolizji na dużych rondach dochodzi podczas zmiany pasa ruchu. Pamiętaj, że zawsze trzeba ustąpić pierwszeństwa pojazdom, które jadą pasem, na który chcesz wjechać! Należy tego przestrzegać także wtedy, gdy ktoś – zamiast wybrać lewy lub środkowy pas – błędnie okrąża całe rondo prawym pasem. Nieustąpienie pierwszeństwa przez kierującego zmieniającego zajmowany pas ruchu kosztuje 250 zł i 5 punktów karnych!

Tramwaj przepuszczasz tylko w sytuacji, gdy zjeżdża z ronda. Niepewność wśród wielu kierowców budzą szyny przecinające rondo. Nie bój się – tramwaj wjeżdżający na skrzyżowanie o ruchu okrężnym musi przepuścić tych użytkowników, którzy już na nie wjechali. Pamiętaj za to, że musisz ustąpić pierwszeństwa pojazdowi szynowemu, który z ronda zjeżdża. Uwaga – jeśli na rondzie ruchem kieruje sygnalizacja, to tramwaj musi stosować się do jej wskazań.

Używaj kierunkowskazów! Pamiętaj, by nie wprowadzały w błąd. Zawsze włączaj prawy kierunkowskaz po minięciu zjazdu poprzedzającego ten, którym chcesz opuścić rondo. Dzięki temu inni kierowcy będą mogli wjechać na skrzyżowanie. Nie obawiaj się korzystania z lewego migacza: na małym (jednopasowym) rondzie warto go włączyć, skręcając w lewo lub zawracając (kierowcy oczekujący na wjazd na skrzyżowanie widzą, że kontynuujemy jazdę wokół wyspy centralnej). Z kolei na rondach wielopasowych bez sygnalizacji świetlnej kierunkowskazami informujemy innych o zmianie pasa ruchu.

Patrz na znaki, korzystaj z właściwych pasów - Znaczna większość rond w małych miejscowościach i poza obszarem zabudowanym ma jeden pas ruchu, a ich pokonanie nie jest trudne. Może też się zdarzyć, że przed skrzyżowaniem o ruchu okrężnym spotkamy pasy z wyznaczonymi kierunkami ruchu (znak F-10 „kierunki na pasach ruchu” lub oznakowanie poziome P-8). Mimo pozornego skomplikowania jest to duże ułatwienie, bo kierujący od razu widzą, gdzie należy się ustawić, by jechać prosto lub skręcić w lewo.

Warto o tym pamiętać, tym bardziej że za skorzystanie z niewłaściwego pasa grozi mandat w wysokości 250 zł oraz 5 punktów karnych! Innym, rzadziej spotykanym rozwiązaniem drogowym jest zespół dwu rond połączonych z sobą krótkim odcinkiem drogi. Pamiętajmy: każde z tych skrzyżowań traktujemy oddzielnie (niezależnie od małej odległości, jaka je dzieli!), a jeśli jest oznakowanie, stosujemy się do niego.

Warto zwrócić uwagę na to, że zjeżdżając z pierwszego ronda, przed wjazdem na kolejne trzeba często ustąpić pierwszeństwa pojazdom, które poruszają się po drugim skrzyżowaniu. W takich przypadkach należy szczególnie starannie obserwować oznakowanie. Dodajmy, że w Polsce takie zespoły rond to wciąż rzadkość, ale za granicą można spotkać nawet trzy ronda znajdujące się tuż obok siebie.

http://www.auto-swiat.pl/eksploatacja/z ... y78l#fp=as

Re: Przejazd przez rondo

: 24 maja 2016, 07:53
autor: Yaga
Bo najlepsze są ronda jednopasmowe <okok>
Mieszkam w niewielkim mieście i powiem Wam że jak zrobili u nas rondo dwupasmowe to zapanował chaos. Ludzie nie umieją jeździć po takich rondach więc zasada ograniczonego zaufania obligatoryjnie musi być stosowana.
Ja sporo jeżdżę i zauważyłam że największe rondowe buractwo jest w Radomiu - nie cierpię się tam po nich poruszać bo niejednokrotnie byłabym staranowana pomimo tego iż stosowałam się do zasad.

Re: Przejazd przez rondo

: 24 maja 2016, 09:45
autor: Arek
U nas często budują tzw. ronda turbinowe.
Obrazek

Rondo turbinowe jest innowacyjnym rozwiązaniem układu pasów ruchu ronda dwupasowego. Wymyślono je w 1998 roku w Holandii. Jego organizacja wymaga od kierującego, przed wjazdem (wejściem), dokonania wyboru kierunku jazdy oraz właściwego, dla tego wyboru, pasa ruchu. Jest to tu szczególnie ważne, gdyż przez wyniesione wysepki i separatory kanalizujące ruch, nie ma później możliwości zmiany pasa ruchu z zewnętrznego na wewnętrzny lub odwrotnie.

Pojazdy poruszające się po rondzie turbinowym są w naturalny sposób kierowane bezkolizyjnie do odpowiedniego wylotu ronda, co przez całkowite wyeliminowanie przeplatania strumieni ruchu zmniejsza ryzyko kolizji. Ustąpienie pierwszeństwa następuje tylko przy wjeździe na rondo, po czym w żadnym punkcie na rondzie, także przy zjeździe z niego, nie występują już punkty kolizyjne z innymi pojazdami.